21.08.2024
Jaka karta powinna być w tachografie podczas przejazdu do warsztatu?
Do tachografów cyfrowych wydaje się cztery rodzaje kart: kartę kierowcy, kartę firmową (przedsiębiorcy), kartę warsztatową i kartę kontrolną. Która z tych kart powinna być włożona do tachografu podczas przejazdu do warsztatu?
Przepisy unijne Rozporządzenia nr 561/2006 określają sytuacje, w których to rozporządzenie lub jego część nie obowiązuje (są to tzw. wyłączenia). W takich sytuacjach nie ma obowiązku używania karty kierowcy w tachografie podczas jazdy.
Testy mechaników – bez karty kierowcy w tachografie
Jednym z takich wyłączeń jest sytuacja, gdy pojazd jest używany w związku z naprawą lub konserwacją. Dotyczy to sytuacji jazdy w trakcie napraw, czyli np. jazd próbnych przeprowadzanych przez mechaników serwisowych. Przejazdy w związku z tymi czynnościami mogą odbywać się bez jakiejkolwiek karty w tachografie.
Dojazd kierowcy do warsztatu – tylko z kartą w tachografie
Jeżeli dojazd do warsztatu realizuje kierowca zawodowy, to musi on zalogować swoją kartę kierowcy w tachografie.
Z tego względu lepiej, gdy przejazdów dokona ktoś inny niż kierowca – może to być np. pracownik warsztatu, który przyjedzie po ciężarówkę i poprowadzi ją do miejsca naprawy, a po naprawie przyjedzie nią do firmy.
Osoba taka, która wykonywałaby wyłącznie takie przejazdy, aby pozostawać w zgodzie z przepisami, musi posiadać odpowiedniej kategorii prawo jazdy (np. C lub D) oraz ważne orzeczenie lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do kierowania odpowiednimi pojazdami (ciężarowymi lub autobusami).
Nie musi – w przeciwieństwie do kierowcy zawodowego – mieć ukończonej kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego oraz nie musi w ogóle posiadać karty kierowcy.
Jeżeli zewnętrzny warsztat napraw ma naprawiać pojazdy, zabierając je z terenu firmy, to mogą tymi pojazdami kierować podczas tych przejazdów pracownicy tego warsztatu.
Do czego służy karta warsztatowa?
Czy przejazdy do warsztatu powinny się odbywać z kartą warsztatową w tachografie? Nie jest to możliwe ponieważ karta warsztatowa jest wydawana w zupełnie innym celu.
Wiemy już, że wydawane są cztery rodzaje kart do tachografów: karta kierowcy, karta firmowa, karta warsztatowa i karta kontrolna.
Karta kontrolna
Karta kontrolna służy upoważnionym organom do kontroli tachografów cyfrowych, takich jak Inspekcja Transportu Drogowego. Przeznaczona jest dla inspektorów ITD, którzy przy jej pomocy wczytują dane z tachografu cyfrowego.
Karta kierowcy do tachografu cyfrowego
Każdy kierowca z odpowiednim prawem jazdy może się o nią postarać. Jest to jednocześnie poza prawem jazdy i kwalifikacją zawodową podstawowe narzędzie kierowcy zawodowego.
Firmowa karta przedsiębiorcy
Kartę firmową, zwaną też kartą przedsiębiorcy, może uzyskać przedsiębiorca, którego charakteryzuje jego NIP. Karta ta służy wyłącznie do operacji związanych z wypełnianiem obowiązku wczytywania danych z tachografu. Umożliwia wczytywanie danych z tachografu, zakładanie blokady firmowej na tachograf i zdejmowanie blokad nałożonych inną kartą formową. Nie służy ona do jazdy – w przypadku poruszania się z taką kartą, tachograf i tak wygeneruje zdarzenie „jazda bez prawidłowej karty”.
Karta warsztatowa
Karta warsztatowa jest kartą, którą może uzyskać wyłącznie warsztat zajmujący się naprawą, serwisem, instalowaniem i legalizacją tachografów cyfrowych. Warsztat taki uzyskuje imienne karty warsztatowe dla zatrudnianych przez siebie techników, którzy posiadają stosowne uprawnienia, czyli zdali państwowy egzamin w zakresie przepisów związanych z tachografami cyfrowymi. Kart do tachografu nie mają pracownicy żadnego innego rodzaju warsztatu zajmującego się naprawą pojazdów.
Karty do tachografów cyfrowych, każdego z wymienionych rodzajów, wydawane są przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych (PWPW).