![](https://tachoasystent.pl/wp-content/uploads/2025/01/ochrona_kierowcow-1000x545.jpg)
30.12.2024
Pomysły zmian w transporcie, pod kątem ochrony kierowców – rozmowy w sejmie
Na liście zespołów parlamentarnych działających w polskim sejmie pojawiła się niedawno nowa pozycja – Parlamentarny Zespół ds. Obrony Kierowców, powołany przez działaczy partii Konfederacja. W ubiegły czwartek, 21 listopada, odbyło się jego trzecie spotkanie, na którym obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Tematyka spotkania
Podczas spotkania omówiono propozycje kilkunastu zmian w przepisach zaproponowanych przez organizację „Polska Frakcja Kierowców Zawodowych”. Poniżej przedstawiono najważniejsze z nich wraz z krótkimi wyjaśnieniami dotyczącymi potencjalnego wpływu na branżę transportową w Polsce.
Propozycje zmian w przepisach Prawa o ruchu drogowym:
- Sygnalizacja świetlna
Wprowadzenie czterokrotnego mrugania zielonego światła przed zmianą na czerwone, co ma poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. - Punkty karne
Nowy system kar za kolizje i wypadki drogowe:- 5 punktów karnych i 500 zł za niegroźną kolizję,
- 10 punktów i 1000 zł za uszkodzenie mienia publicznego lub prywatnego,
- 15 punktów i 1500 zł za zdarzenia z poszkodowanymi osobami.
- Zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych
Zastąpienie obecnych przepisów zasadą ograniczającą czas wyprzedzania do maksymalnie 1 minuty na autostradach i drogach ekspresowych z dwoma pasami ruchu. - Regulacje dotyczące znaku B-26
Ograniczenie stosowania znaku „zakaz wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych” do specyficznych sytuacji, takich jak:- 2 km przed punktami poboru opłat,
- 2 km przed zwężeniami jezdni lub robotami drogowymi,
- w tunelach powyżej 300 metrów.
- Weryfikacja uprawnień kierowców z krajów trzecich
Wypracowanie systemu umożliwiającego lepszą kontrolę kwalifikacji zawodowych kierowców spoza UE we współpracy z ośrodkami szkolenia. - Zniesienie zakazów wakacyjnych
Likwidacja zakazów ruchu ciężarówek w piątki, soboty i niedziele w okresie wakacyjnym. Podano przykłady krajów takich jak Hiszpania i kraje Beneluksu, gdzie brak takich zakazów nie wpływa negatywnie na płynność ruchu. - Zmiany w szkoleniach na prawo jazdy
Dodanie praktycznych elementów, takich jak nauka sprawnego włączania się do ruchu na autostradach czy postępowania w przypadku awarii na drodze szybkiego ruchu.
Propozycje zmian w warunkach pracy kierowców:
- „Polski Pakiet Mobilności”
Opracowanie systemu nadzoru nad warunkami pracy kierowców krajowych, inspirowanego europejskim „Pakietem Mobilności”. - Uznanie zawodu kierowcy za pracę w warunkach szkodliwych
Przywrócenie statusu pracy w warunkach szkodliwych, co umożliwiałoby wcześniejsze emerytury pomostowe dla kierowców po ukończeniu 60. roku życia. - Ochrona danych osobowych kierowców
Ograniczenie praktyki zbierania danych takich jak numer PESEL czy dowód osobisty przy załadunkach i rozładunkach. - Rampy do usuwania lodu z dachów ciężarówek
Przyspieszenie budowy ramp oraz lepsze planowanie ich lokalizacji i wyposażenia. - Zakaz fizycznych załadunków i rozładunków przez kierowców
Wprowadzenie zasad podobnych do tych obowiązujących w Hiszpanii od 2022 roku, z wyjątkiem sektorów wymagających dodatkowego wynagrodzenia, takich jak transport żywych zwierząt czy ładunków płynnych.
Co dalej?
Zespoły parlamentarne mają na celu lobbowanie za zmianami legislacyjnymi i przekonywanie rządzących do ich wprowadzenia. Czwartkowe spotkanie pokazało, że propozycje te spotkały się z zainteresowaniem ze strony ministerstw. Czy którakolwiek z nich zostanie wdrożona, zależy od dalszych prac nad przepisami oraz od decyzji organów rządzących.