Pomysły zmian w transporcie, pod kątem ochrony kierowców – rozmowy w sejmie

Na liście zespołów parlamentarnych działających w polskim sejmie pojawiła się niedawno nowa pozycja – Parlamentarny Zespół ds. Obrony Kierowców, powołany przez działaczy partii Konfederacja. W ubiegły czwartek, 21 listopada, odbyło się jego trzecie spotkanie, na którym obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Tematyka spotkania

Podczas spotkania omówiono propozycje kilkunastu zmian w przepisach zaproponowanych przez organizację „Polska Frakcja Kierowców Zawodowych”. Poniżej przedstawiono najważniejsze z nich wraz z krótkimi wyjaśnieniami dotyczącymi potencjalnego wpływu na branżę transportową w Polsce.

Propozycje zmian w przepisach Prawa o ruchu drogowym:

  1. Sygnalizacja świetlna
    Wprowadzenie czterokrotnego mrugania zielonego światła przed zmianą na czerwone, co ma poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego.
  2. Punkty karne
    Nowy system kar za kolizje i wypadki drogowe:

    • 5 punktów karnych i 500 zł za niegroźną kolizję,
    • 10 punktów i 1000 zł za uszkodzenie mienia publicznego lub prywatnego,
    • 15 punktów i 1500 zł za zdarzenia z poszkodowanymi osobami.
  3. Zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych
    Zastąpienie obecnych przepisów zasadą ograniczającą czas wyprzedzania do maksymalnie 1 minuty na autostradach i drogach ekspresowych z dwoma pasami ruchu.
  4. Regulacje dotyczące znaku B-26
    Ograniczenie stosowania znaku „zakaz wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych” do specyficznych sytuacji, takich jak:

    • 2 km przed punktami poboru opłat,
    • 2 km przed zwężeniami jezdni lub robotami drogowymi,
    • w tunelach powyżej 300 metrów.
  5. Weryfikacja uprawnień kierowców z krajów trzecich
    Wypracowanie systemu umożliwiającego lepszą kontrolę kwalifikacji zawodowych kierowców spoza UE we współpracy z ośrodkami szkolenia.
  6. Zniesienie zakazów wakacyjnych
    Likwidacja zakazów ruchu ciężarówek w piątki, soboty i niedziele w okresie wakacyjnym. Podano przykłady krajów takich jak Hiszpania i kraje Beneluksu, gdzie brak takich zakazów nie wpływa negatywnie na płynność ruchu.
  7. Zmiany w szkoleniach na prawo jazdy
    Dodanie praktycznych elementów, takich jak nauka sprawnego włączania się do ruchu na autostradach czy postępowania w przypadku awarii na drodze szybkiego ruchu.

Propozycje zmian w warunkach pracy kierowców:

  1. „Polski Pakiet Mobilności”
    Opracowanie systemu nadzoru nad warunkami pracy kierowców krajowych, inspirowanego europejskim „Pakietem Mobilności”.
  2. Uznanie zawodu kierowcy za pracę w warunkach szkodliwych
    Przywrócenie statusu pracy w warunkach szkodliwych, co umożliwiałoby wcześniejsze emerytury pomostowe dla kierowców po ukończeniu 60. roku życia.
  3. Ochrona danych osobowych kierowców
    Ograniczenie praktyki zbierania danych takich jak numer PESEL czy dowód osobisty przy załadunkach i rozładunkach.
  4. Rampy do usuwania lodu z dachów ciężarówek
    Przyspieszenie budowy ramp oraz lepsze planowanie ich lokalizacji i wyposażenia.
  5. Zakaz fizycznych załadunków i rozładunków przez kierowców
    Wprowadzenie zasad podobnych do tych obowiązujących w Hiszpanii od 2022 roku, z wyjątkiem sektorów wymagających dodatkowego wynagrodzenia, takich jak transport żywych zwierząt czy ładunków płynnych.

Co dalej?

Zespoły parlamentarne mają na celu lobbowanie za zmianami legislacyjnymi i przekonywanie rządzących do ich wprowadzenia. Czwartkowe spotkanie pokazało, że propozycje te spotkały się z zainteresowaniem ze strony ministerstw. Czy którakolwiek z nich zostanie wdrożona, zależy od dalszych prac nad przepisami oraz od decyzji organów rządzących.