Bezpieczne parkingi – zmiany w przepisach Pakietu Mobilności

Komisja Europejska opublikowała raport na temat bezpiecznych i strzeżonych parkingów dla ciężarówek (SSPA) w Unii Europejskiej. Jedną z rekomendacji jest możliwa zmiana przepisu Pakietu Mobilności, który obecnie zakazuje kierowcom spędzania regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu.

Deficyt bezpiecznych miejsc parkingowych

Z raportu wynika, że w UE brakuje ok. 390 tys. bezpiecznych miejsc parkingowych, a do 2040 r. niedobór ten może wzrosnąć do 483 tys. Mimo że wiele parkingów posiada podstawowe zabezpieczenia, większość z nich nie spełnia unijnych norm i nie ma wymaganych certyfikatów. Sytuacja jest szczególnie trudna w krajach tranzytowych, takich jak Niemcy, Belgia, Francja, Włochy i Hiszpania.

Nowe standardy bezpieczeństwa

Wspólnie z partnerami branżowymi KE opracowała system klasyfikacji parkingów według poziomu bezpieczeństwa: brązowy, srebrny, złoty i platynowy. Certyfikowane parkingi muszą spełniać określone wymogi dotyczące m.in.:

  • ogrodzenia terenu,
  • nadzoru wjazdu i wyjazdu,
  • procedur bezpieczeństwa
  • warunków socjalnych (sanitariaty, jedzenie, internet, itp.).

Brak odpowiedniej bazy noclegowej

Raport podkreśla również, że wokół większości parkingów nie ma odpowiednich hoteli. Nawet jeśli obiekty istnieją, to często są zbyt drogie, niedostępne pieszo lub niedostosowane do niestandardowych godzin pracy kierowców.

Propozycja zmiany przepisów

KE rozważa, czy nie dopuścić odbywania regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie — ale tylko na parkingach najwyższej jakości (złotych i platynowych). Miałoby to stanowić zachętę do inwestowania w infrastrukturę. Wymagałoby to jednak zmian legislacyjnych.

Propozycja przewiduje także, że jeśli kierowca nie skorzysta z noclegu w hotelu, to będzie zobowiązany zatrzymać się na certyfikowanym parkingu SSPA.

Krytyka ze strony związków zawodowych

Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) ostro skrytykowała propozycje, określając je jako „atak na dobrostan kierowców”.
ETF podnosi, że:

  • kierowcy i tak spędzają tygodnie w kabinach bez dostępu do warunków socjalnych,
  • badanie pomijało głos związków zawodowych i samych kierowców,
  • nie zaproponowano realnych rozwiązań poprawiających warunki pracy,
  • raport, choć obszerny (ponad 100 stron), nie powinien być podstawą do zmian przepisów.

Co dalej?

KE postuluje rozpoczęcie debaty nad rolą SSPA w przyszłości oraz nad możliwością częściowego złagodzenia zakazu odpoczynku w kabinie. Na razie to jedynie rekomendacja, ale może ona zapoczątkować istotne zmiany w unijnej polityce transportowej.