
10.02.2025
Czym są nocne godziny kierowcy – wszystko co musisz wiedzieć
Standardowe uregulowania Kodeksu Pracy wskazują, że pora nocna zaczyna się o 21:00 i kończy o 7:00 – wymaga się, aby praca w tych godzinach została zaznaczona w dokumentacji przedsiębiorstwa. Kierowcom pracującym w porze nocnej należy się wynagrodzenie w postaci dodatku 20% do wynagrodzenia minimalnego. Co więcej, w transporcie mamy także dodatkową porę nocną; zgodnie z obowiązującą ustawą o czasie pracy kierowców, pora nocna stanowi okres czterech godzin – pomiędzy 0:00 a 7:00. Definicja ta stosowana jest wyłącznie w celu ustalania pracy kierowców. Przedstawiony czas musi zostać wskazany w regulaminie firmy bądź w umowie z kierowcą. W momencie wykonywania przez kierowcę pracy w porze nocnej, należy pamiętać o tym, by jej wymiar nie przekroczył 10 godzin.
Jak wygląda praca w porze nocnej?
Cztery godziny, jakie dotyczą pory nocnej w przepisach, przedsiębiorcy mogą wyznaczyć na różne sposoby. W jednej firmie pora nocna będzie obowiązywała od 00:00 do 4:00, w momencie gdy w innej będzie to czas od 1:30 do 5:30 – jest to kwestia indywidualna każdej firmy; ważne jednak, by poinformować o tym wszystkim pracowników, umieszczając odpowiedni zapis na przykład w regulaminie czasu pracy oraz warunkach zatrudnienia. Wyznaczona pora nocna musi być stała w danej firmie, czyli dotyczyć wszystkich zatrudnionych kierowców.
W obecnej ustawie nie ma określonego minimalnego czasu pracy, dzięki któremu mogłoby się dokładnie określić, że pracuje on w porze nocnej – stąd przyjmuje się, że nawet jeżeli kilka minut jego pracy przypada w określonych godzinach (niezależnie od tego, czy prowadzi on pojazd, czy może podejmuje się innych czynności w ramach swojej zmiany), kierowca będzie traktowany jako osoba pracująca w porze nocnej. I tu powracamy do wcześniej wspomnianej zasady. W przypadku, gdy minuta czasu pracy kierowcy przypada na wyznaczoną w firmie porę nocną z Ustawy o czasie pracy kierowców, tego pracownika obowiązuje w danym dniu limit – 10 godzin pracy.
Podpowiadamy, jakie czynności wliczają się do czasu pracy w porze nocnej
Czas pracy kierowcy to nic innego, jak moment od rozpoczęcia do zakończenia pracy w danym dniu. Zgodnie z tą definicją, obejmuje on nie tylko prowadzenie pojazdu, lecz również m.in.:
- załadunek i rozładunek (a także nadzór nad tymi procesami);
- czynności spedycyjne;
- utrzymanie pojazdu w czystości;
- codzienną obsługę pojazdów oraz przyczep;
- prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego bądź zapewnienia bezpieczeństwa (osób, pojazdu oraz rzeczy);
- formalności administracyjne.
Poza tymi czynnościami, do czasu pracy należy wliczyć około 15 minut przerwy – pracodawca zobowiązany jest do jej wprowadzenia w momencie, gdy dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.
Egzekwowanie przepisów związanych z nocnymi godzinami kierowców
Jeszcze do niedawna twierdzono, że godziny pory nocnej obowiązujące kierowców nie są kontrolowane na drodze – a jedynie bezpośrednio w przedsiębiorstwie, w ramach Państwowej Inspekcji Pracy. Oczywiście jest to błąd. Ustawa o transporcie drogowym z 2018 roku uprawnia Inspekcję Transportu Drogowego do weryfikowania czy kierowcy stosują się do zasad. Jednak sam proces kontroli jest znacznie utrudniony; wynika to z faktu, że kierowca będący w trasie nie ma obowiązku wożenia ze sobą dokumentacji potwierdzającej wewnątrzzakładowe ustalenia. Nie oznacza to jednak, że za niestosowanie się do zasad bądź ich świadome ignorowanie nie ma kar.
Nocne godziny kierowcy – kary przewidziane za przekroczenie limitu pracy
Zgodnie z taryfikatorem mandatów, zawartym w Ustawie o transporcie drogowym, przekroczenie dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy, w przypadku gdy ta jest wykonywana w porze nocnej, wiąże się z mandatem. W momencie gdy kierowca narusza do 1 godziny limitu, mandat wynosi 50 złotych. Za przekroczenie wahające się od 1 do 3 godzin kara wynosi 100 złotych – wraz z każdą następną godziną, mandat wzrasta do 200 złotych. Mandaty nakładane są bezpośrednio na przedsiębiorcę, który zatrudnia danego kierowcę. I chociaż kwoty kar mogą wydawać się stosunkowo niskie, spore konsekwencje mogą wiązać się z zakwalifikowaniem naruszeń do grupy poważnych (PN) i bardzo poważnych (BPN). Średnio trzy BPN na kierowcę w ciągu roku, w danej firmie, determinują decyzję o wszczęciu przez organ postępowania w sprawie oceny dobrej reputacji. Tu już konsekwencje są o wiele bardziej poważne – może dojść nawet do cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu. Pozostaje pytanie: jak się przed tym uchronić?
Tacho Asystent – Twój partner w prawidłowym rozliczaniu czasu pracy kierowców
W Tacho Asystent zajmujemy się współpracą z przedsiębiorcami z branż transportowych i logistycznych, oferując między innymi profesjonalne i kompleksowe rozliczanie czasu pracy kierowców. Odciążamy naszych Klientów z obowiązków związanych ze spełnieniem wymogów prawnych, wyliczeń czy ewidencji – zawsze stawiając na jakość naszej obsługi. Dokonujemy kompleksowej analizy naruszeń czasu pracy kierowców; monitorujemy, analizujemy i dostarczamy niezbędne raporty. Jednocześnie pomagamy przy kontroli PIP oraz ITD, a także oferujemy specjalistyczne usługi kadrowo-płacowe. Wieloletnie doświadczenie czyni nas doskonałym partnerem do współpracy. Postaw na outsourcing w najlepszym wydaniu! Wybierz Tacho Asystent.