
28.02.2025
Powrót ciężarówek co 8 tygodni niezgodny z prawem
TSUE: Powrót kierowców zgodny z przepisami, powrót ciężarówek sprzeczny z prawem UE
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 4 października 2024 r. orzeczenie dotyczące unijnych regulacji transportowych. W wyroku potwierdzono, że obowiązek powrotu kierowców do miejsca zamieszkania lub bazy firmy co 4 tygodnie jest zgodny z przepisami. Jednocześnie Trybunał uznał, że nakaz powrotu ciężarówek do kraju co 8 tygodni narusza prawo Unii Europejskiej.
Skarga na przepisy unijne
Regulacje wprowadzone w ramach tzw. pakietu mobilności zostały zaskarżone do TSUE przez siedem państw członkowskich, w tym Polskę. Kraje te argumentowały, że obowiązkowy powrót kierowców i pojazdów do kraju stanowi nieuzasadnione ograniczenie wolności świadczenia usług w ramach jednolitego rynku UE i generuje dodatkowe koszty dla firm transportowych.
Obowiązek powrotu kierowców pozostaje
TSUE odrzucił skargę dotyczącą powrotu kierowców, uznając, że regulacja ta służy ochronie ich praw. Przepisy te mają na celu zapewnienie kierowcom odpowiedniego odpoczynku oraz umożliwić im regularny kontakt z rodziną.
Powrót ciężarówek narusza wolność gospodarczą
Natomiast wymóg powrotu ciężarówek do kraju co 8 tygodni został uznany za sprzeczny z zasadami unijnego rynku wewnętrznego. TSUE stwierdził, że regulacja ta nie tylko ogranicza swobodę prowadzenia działalności, ale również prowadzi do zbędnych kosztów i zwiększenia emisji spalin. W konsekwencji decyzja Trybunału oznacza, że przewoźnicy nie będą już zobowiązani do sprowadzania pojazdów do kraju co 8 tygodni.
Decyzja ta ma istotne znaczenie dla sektora transportowego w Europie, zwłaszcza dla firm zajmujących się międzynarodowym przewozem towarów, które od dawna sprzeciwiały się temu obowiązkowi.